O FESTIVALU
Festival autorskog filma – nova realnost
(uvodna reč o 31. izdanju festivala)
Prvi put od svog osnivanja, Festival autorskog filma ove godine se realizuje bez ikakve finansijske pomoći Ministarstva za kulturu Republike Srbije i Sekretarijata za kulturu Grada Beograda. Lišen podrške države, aktuelni festival predstavlja posvetu domaćoj kinematografiji i domaćim autorima u danima kada je njihov opstanak doveden u pitanje – odnosno, u godini kada nijedan konkurs za finansiranje filmova u našoj zemlji nije raspisan.
Naš festival nastao je kao svetlo u mraku 90-ih, nudeći publici jedan prozorčić, jedan pogled u svet kao mogući izlaz. Ovogodišnji festival nastaje prvenstveno iz nasušne potrebe. Kod naših autora – iz duboke, gotovo fiziološke potrebe za stvaralačkim činom o kojoj govori Bergman. Učesnik ovogodišnjeg Glavnog programa, slavni Džafer Panahi, pre desetak godina snimio je film u kućnom pritvoru; Hjuston je svoj poslednji film režirao iz invalidskih kolica, dok je Živojin Pavlović uporno snimao u drugoj jugoslovenskoj republici, jer su se srpski producenti plašili da stanu iza njegovog imena.
Brojni su primeri rediteljskog nagona za igrom istine koji uspeva da probije čak i fizičke, cenzorske i političke barijere i rešetke. Kod publike – nasušna potreba jednaka je volji za smislom koju naglašava Viktor Frankl, a koja ljudskom biću omogućava da preživi i najgora razaranja i kataklizme. Verujući u smisao koji nam filmska umetnost može otkriti, i u potrebu koja se tek autorskim činom utažuje – čvrsto verujemo u bolje i pravednije društvo u kojem će se festival u narednim godinama odvijati.
Trideset prvi Festival autorskog filma ipak se održava zahvaljujući pomoći Potprograma MEDIA programa Kreativne Evrope, Mreže festivala Jadranske regije, Erste Banke, Ambasade Francuske i Francuskog instituta u Srbiji – kao i zahvaljujući energiji i entuzijazmu celokupnog festivalskog tima.
Festival autorskog filma
ISTORIJAT FESTIVALA
Festival autorskog filma Beograd (FAF) je osnovan 1994. godine sa ciljem da domaćoj publici predstavi najbolja savremena, umetnička filmska ostvarenja. Ostvarenja koja se na festivalu prikazuju drugačija su od većine filmova sa redovnog bioskopskog reperotoara – ne teže pukoj zabavi, već traganju za dubljom, realnijom i kompleksnijom slikom današnjeg sveta i čoveka. Broj posetilaca festivala raste iz godine u godinu, što ukazuje na značaj i neophodnost dešavanja ovakve manifestacije.
Ovaj kultni festival umetničkog filma publici predstavlja raznovrstan program sačinjen od pobednika svetskih filmskih festivala, novih ostvarenja reditelja koje publika festivala voli i odlično poznaje, kao i zanimljivih filmova koji pokazuju nove tokove u autorskom filmu.
Festival autorskog filma svake godine ugosti veliki broj renomiranih filmskih stvaralaca, koji pored učestvovanja u programima održe i nekoliko radionica sa studentima.
UDRUŽENJE GRAĐANA „POGLED U SVET“
„Pogled u svet“ je neprofitna, nevladina organizacija, osnovana 2006. godine. Posvećena je organizaciji Festivala autorskog filma (FAF). Ovaj festival osnovao je Jugoslavija film, javna institucija koja se finansirala iz državnog budžeta, 1994. godine. Festival se uspešno odvijao sve dok Jugoslavija film nije započela proces privatizacije. Festival autorskog filma pretrpeo je ovu tranziciju i nije se dogodio 2005. Godine 2006. osnovano je Udruženje građana „Pogled u svet“ kako bi se nastavila tradicija održavanja Festivala autorskog filma.
Članovi Glavnog odbora UG „Pogled u svet“ su profesionalci sa iskustvom u filmskoj industriji. Predsednik odbora je Igor Stanković, izvršni direktor kompanije za distribuciju filmova MegaCom Film, koja je producent Festivala autorskog filma. Od 2006. godine, zajednička saradnja ove dve organizacije proizvela je 14 izdanja FAF-a, sa sve većim brojem posetilaca iz godine u godinu.
ALEKSANDAR SAŠA PETROVIĆ
Aleksandar Saša Petrović (1929-1994) bio je vodeći autor novog jugoslovenskog filma, reditelj, scenarista, esejista, filmski teoretičar. U kinematografiju koja je do tada robovala konvencijama ideologije, literature i teatra, uneo je moderan filmski izraz i novi senzibilitet – kroz otvorenu metaforičnost, snažnu poetsku ekspresiju, nadahnutu sinematičnost i refleksivnost. Svetski uspeh doživeo je sa filmovima Tri (1965 – Glavna nagrada u Karlovim Varima, nominacija za Oskara), Skupljači perja (1967 – Grand prix žirija i nagrada FIPRESCI u Kanu, nominacija za Oskara), Biće skoro propast sveta (1968) i Majstor i Margarita (1972). Film Seobe (Migrations, francuska verzija) je njegovo testamentarno delo, a TV serija Seobe 2 (rađena prema romanu Druga knjiga Seoba Miloša Crnjanskog, najvećeg pisca srpskog jezika u XX veku), ostala je nedovršena.
Od 1995. godine glavna nagrada Festivala autorskog filma u Beogradu nosi ime Aleksandra Saše Petrovića. Plaketu i novčani iznos dobija reditelj nagrađenog filma. Novčani iznos nagrade dodeljuje Fondacija „Aleksandar Saša Petrović“.
