a
Lorem ipsum dolor sit amet, consecte adipi. Suspendisse ultrices hendrerit a vitae vel a sodales. Ac lectus vel risus suscipit sit amet hendrerit a venenatis.
12, Some Streeet, 12550 New York, USA
(+44) 871.075.0336
silverscreen@edge-themes.com
Links
Follow Us

Duh ’67.

Muzej Kinoteke, Kosovska 7, 26.XI - 2. XII

Godine 1967. Novi jugoslovenski film doživeo je svoj stvaralački zenit: iz Ali-Babine pećine te kalendarske godine izašlo je blago i bogatstvo razlika koje nijedan holivudski spektakl nije mogao dostići. Pre tačno pola veka Jugoslavija je bila filmska velesila, a da ni sama nije bila svesna te činjenice.
U ovom programu donosimo 11 ostvarenja – reprezentaciju koja je osvojila svetske festivale i pripovedačkim majstorstvom upisala se u borhesovsku istoriju večnosti. Reč je o umetničkim fikcijama koje su nekada radikalno pomerale, kao što i danas menjaju naš doživljaj stvarnosti. Dok Petrovićevi Skupljači perja usložnjavajući menjaju uvreženi pojam slobode, a Ljubavni slučaj Makavejeva kolažno-esejističkom strukturom preokreće sam proces gledanja filma, dotle Pavlovićevo Buđenje pacova svojim snolikim verizmom preobražava naše viđenje jugoslovenske zbilje. I kako Babajina Breza rekreira doživljaj lepote u ovom palom, negostoljubivom svetu, a Đorđevićevo Jutro svojom “kubističkom” estetikom vrši prevrat u dotadašnjem viđenju rata i revolucije, tako i Mimičin Kaja, ubit ću te! podriva veru u tekovine mediteranske, humanističke civilizacije pred naletima diluvijalnih sila oličenih u fašizmu. Dok Čengićevi Mali vojnici ruše naše idilične predrasude o detetu i detinjstvu, a Kadijevićev Praznik o kolektivnom biću nacije u ratu, dotle Pavlovićev Kad budem mrtav i beo rađa novi model “antiheroja” u miljeu radničkog samoupravljanja. I nasuprot Rakonjčevim Nemirnima koji nalaze nove prostore i protagoniste buntovništva, Klopčičev Na avionima od papira razotkriva unutarnji doživljaj sveta pojedinca sazdan na zabludama i samoobmanama. 1001 noć u 11 filmova te 1967.

Studentska pobuna ’68, snovi o pravednijoj socijalističkoj Jugoslaviji i humanijem svetu, lišenom govora oružja i hladnoratovske podele – našli su svoju autentičnu viziju i anticipaciju u kritičkom duhu filmova ’67. Preostaje nam da taj duh i energiju sačuvamo u sebi, možda u vidu obećanja nekog boljeg sveta i nepomirljivog čoveka koji će se za njega izboriti.
Srđan Vučinić

Režija: Aleksandar Petrović; Uloge: Bekim Fehmiu, Olivera Katarina, Velimir ‘Bata’ Živojinović;
Trajanje: 94 min

Režija: Živojin Žika Pavlović; Uloge: Slobodan Cica Perović, Dušica Žegarac; Trajanje: 79 min

Režija: Živojin Pavlović; Uloge: Dragan Nikolic, Ružica Sokić, Neda Spasojević; Trajanje: 79 min

Režija: Dušan Makavejev; Uloge: Eva Ras, Slobodan Aligrudić, Ružica Sokić; Trajanje: 70 min

Režija: Vatroslav Mimica; Uloge: Zaim Muzaferija, Uglješa Kojadinović, Antun Nalis;
Trajanje: 87 min

Režija: K. Rakonjac; Uloge: Spela Rozin, Marko Todorović, Dušica Žegarac, Milena Dravić;
Trajanje: 75 min

Režija: Puriša Đorđević; Uloge: Ljubiša Samardžić, Neda Arnerić, Milena Dravić; Trajanje: 95 min

Režija: Bato Čengić; Uloge: Stojan ‘Stole’ Aranđelović, Marija Tocinoski, Zaim Muzaferija;
Trajanje: 92 min

Režija: Đorđe Kadijević; Uloge: Jovan Janićijević-Burduš, Anka Zupanc, Dušan Janićijević;
Trajanje: 83 min

Režija: Matjaž Klopčič; Uloge: Polde Bibic, Mirko Bogataj, Stefka Drolc; Trajanje: 80 min

Režija: Ante Babaja; Uloge: Manca Kosir, Velimir ‘Bata’ Živojinović, Fabijan Sovagović;
Trajanje: 92 min