a
Lorem ipsum dolor sit amet, consecte adipi. Suspendisse ultrices hendrerit a vitae vel a sodales. Ac lectus vel risus suscipit sit amet hendrerit a venenatis.
12, Some Streeet, 12550 New York, USA
(+44) 871.075.0336
silverscreen@edge-themes.com
Links
Follow Us

Bande à part

B

ande à part ove godine otvara jedan novi-stari film Jean Luc Godard-a. Slava i propast malog filmskog preduzeća je snimljen 1986. za francusku televiziju na kojoj je prikazan samo jedanput, a zatim pohranjen u arhive. Skoro neviđen, film je ove godine po prvi put imao festi­valsku premijeru i bioskopsku distribuciju zahvaljujući filmskom festivalu iz Locarna i distributeru Capricci koji su restaurisali kopiju i film konačno učinili vidljivim. Adaptacija krimi romana James Hadley-a, sa Jean-Pierre Léaud-om i Jean-Pierre Mockey-em u glavnim ulogama, Slava i propast malog filmskog preduzeća je zapravo priča o smrti, odnosno ubistvu, filmske umetnosti od strane sumnjivog novca i televizije.
U ovogodišnjoj selekciji se nalaze i dva reditelja koji su možda najverniji Godarovi nasled­nici u današnjoj francuskoj kinematogafiji. Filip Garel koji u filmu Ljubavnik na jedan dan sa jednostavnošću i melanholijom nastavlja svoje istraživanje nemogućnosti ljubavnog trougla. I FJ Ossang čiji je film Devet prstiju pokušaj savremenog film noir-a anticipacije koji gledaoca uranja u post-apokalipitični, cyber-punk svet paranoje u kome se granice između stvarnosti i fantazma gube.
„Mogli bismo da dignemo u vazduh jedan svet za drugim“- rečenica koju izgovara jedan od likova filma ujedno je i najbolja definicija Osangove filmske strategije.
Ove godine, Festival prvi put prikazuje i jedan film velikog američkog dokumentariste Frederica Wisemana. Wiseman je najveći deo svog filmskog opusa posvetio kritičkoj analizi različitih opre-sivnih institucija američkog društva: bolnici, srednjoj školi, zatvoru, centrima za socijalnu pomoć i stanovanje, sudu za maloletnike, ludnici… Sa Eks Libris: Njujorška javna biblioteka Wiseman ana­lizira jednu potpuno drugačiju vrstu institucije – biblioteku – koja pod njegovim radoznalim okom postaje privilegovano skrovište za inteligenciju, radoznalost i velikodušnost.

U

selekciji se nalaze jos dva dokumentarna filma. Wang Bing, dobitnik Zlatnog Leoparda na ovogodišnjem festivalu u Locarnu, se vraća u Bande à part sa filmom Gospođa Fang koji prati poslednje dane života žene obolele od Alzhajmera, radnice uništene teškim životom u siromašnoj kineskoj oblasti Huzhou, u kojoj se živi od noćnog lova na šarana strujom. Wang Bing njenu smrt posmatra direktno, suočavajući gledaoca sa granicama dokumentarnog filma i predstavljanja.
A Nicolas Klotz i Elisabeth Perceval u filmu Herojska zemlja, granica gori prate sudbinu ljudi proteranih iz logora za migrante u gradu Kale, na severu Francuske. Klotz i Perceval ne snimaju opstanak, bedu, pokora-vanje već, naprotiv, afirmaciju života i individualnih sudbina kao i herojski otpor migranata.
Pedro Pinho u Fabrici ništavila prati jednu drugu vrstu otpora. Jedne noći, grupa radnika zatiče vlasnike koji iznosi mašine iz fabrike. Shvatajući da će njihova fabrika biti zatvorena, a oni ubrzo otpušteni, radnici rešavaju da okupiraju prostor i izmisle nove načine rada i proizvodnje u sistemu u kome je kriza postala dominantni način vladanja.
U filmu Žanet, detinjstvo Jovanke Orleanke, Žanet još nije Jovanka Orleanka ali već sa 8 godina pruža otpor i sanja da otera Engleze iz Francuske. Bruno Dumont, kroz adapataciju dva teksta Charles-a Péguy-a, zamišlja godine detinjstva buduće svetice u formi mjuzikla – čiji elektro-pop-rock sound track potpisuje Gaituer Serre, alias Igorrr, a koreografije Philippe Decoufflé – i donosi svoj, za sada, najslobodniji i najheterogeniji film.
Svi ovi filmovi, pod okriljem Godarovog Slava i propast malog filmskog preduzeća, nam donose dobru vest – da je filmska umetnost živa i slobodna i da sa tvrdoglavom upornošćcu pruža otpor novcu i formatiranju.

 

Vladimir Perišić, reditelj i selektor programa „Bande à part“